BREAKING NEWS

Category 5

Category 6

Category 7

14/09/2016

Sluta snacka kilo och LCHF med din dotter

Sluta snacka kilo och LCHF med din dotter

Debattören: 92 procent av våra tonårstjejer har mått dåligt över hur de ser ut

Till dig som har en tonårsdotter: sluta snacka LCHF och hur många kilo du borde gå ner när ni äter middag. Sucka inte över att du måste gömma dig i vassen i år igen när det är dags att gå till stranden, skriver Terese Allert, chefredaktör på Frida.

DEBATT. Att säga alla vore kanske att dra samtliga tjejer mellan 13 och 19 år över en kam, men enligt en undersökning vi gjort i samma ålderskategori är det hela 92 procent som någon gång mått dåligt över hur de ser ut. 80 procent skulle dessutom vilja förändra någonting med sitt utseende om det gick.

Min kroppsform, mitt tunna hår, min hy – att klaga över, och skämmas för, det som möter dig när du står framför spegeln är mer regel än undantag för alldeles för många tonårstjejer.
Det sorliga är att jag inte är förvånad över undersökningens resultat. Som chefredaktör på Frida jobbar jag dagligen med unga tjejer. Jag får ständigt mejl och kommentarer från tjejer som undrar om deras siffra på vågen är för hög i jämförelse med deras längd (i de flesta fall är de egentligen underviktiga). Som vill att vi ska ha träningstips i tidningen för att hon skulle behöva få mer synliga muskler och om det kanske kan vara så att den där killen hon är kär i kan bli kär i henne också, bara hon ser lite mer ut som de med miljontals följare på Instagram. 
Det här är ett problem som fanns för tio år sedan då jag själv var tonåring, som funnits i generationer innan det och som med största sannolikhet kommer fortsätta, såvida vi inte börjar ta det på allvar. 
Det kan viftas bort som ett tonårsproblem som kommer att gå över. Men det är dessa tonårsproblem som formar oss och sätter grunden för dem vi så småningom kommer att bli.
Även om jag i dag är vän med min spegelbild måste jag fortfarande påminna mig själv om att jag duger som jag är. Att inte låta osäkerheten från mitt 16-åriga jag ta över.
Många höjer säkert på ögonbrynen och undrar varför vi, en tjejtidning, nu startar en stor kampanj mot kroppskomplex och prestationskrav. Vi är väl själva en bov i dramat som bidrar till den stora hetsen?
Om det hade varit för några år sedan, hade jag hållit med. Sedan dess har vi, precis som resten av samhället, blivit mer medvetna och rubriker som Så får du drömkroppen och Killarna berättar – så ska vår drömtjej se ut skulle aldrig existera i Frida. Det finns heller inte en tanke på att förminska eller förändra någons kropp i bildredigeringsprogram. Det är en förlegad bild av media som i dag riktar sig till unga tjejer.
I stället för att peka ut någon som specifikt skyldig till varför tjejer har dålig självkänsla borde vi alla tänka på, och bidra till, att det förändras.
Till dig som har en tonårsdotter: sluta snacka LCHF och hur många kilo du borde gå ner när ni äter middag. Sucka inte över att du måste gömma dig i vassen i år igen när det är dags att gå till stranden och kommentera inte Lets dance-deltagarnas kroppar – har hon inte gått ner lite väl mycket? – under fredagsmyset.

Till dig som har en tonårskompis: Hylla varandra i stället för att ständigt klanka ner på era respektive utseenden. Håll inte handen för ansiktet när du tar selfies och redigera inte sönder bilden innan du lägger upp den på Instagram.
Till dig som är tonåring: Om du inte förstår din egen storhet kan du uppenbarligen inte se det som alla runt omkring dig ser. Du är fantastisk!

Terese Allert
Fotnot: Undersökningen genomfördes på frida.se under sommaren 2016. Över 1 000 tjejer deltog. Det är en del av kampanjen #jaggillarmig som i dag startar för att stärka unga tjejers självkänsla.
Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.
Article Resources:http://www.aftonbladet.se/

Post a Comment

Blog Archive

Blog Archive

Text Widget

Text Widget

Translate

Pages

 
Copyright © 2013 Med Life News
Shared by Themes24x7Powered byBlogger